czwartek, 16 maja 2024

Za szczytem - Sebastian Sadlej

 Za szczytem - Sebastian Sadlej




Tytuł: Za szczytem
Autor: Sebastian Sadlej
Wydawnictwo: SQN
Premiera: 8 maja 2024 r.
Współpraca reklamowa z Wydawnictwem SQN


Górskie wędrówki - to coś dla Was czy nie do końca?

Ja nie jestem górskim piechurem i nigdy mnie nie ciągnęło w góry. Mogę jechać i popodziwiać widoki, ale to tyle. Wiem jednak, że są ludzie, którzy góry kochają, a niektórzy wiele dla nich poświęcili. Serce pęka na myśl o tych wszystkich osobach, które są teraz punktami odniesienia w górach wysokich... Z napięciem i smutkiem obserwowałam akcję ratunkową Czapkinsa na Nanga Parbat...


I podobne uczucia towarzyszyły mi podczas lektury "Za szczytem" – zeszłotygodniowej premiery spod pióra Sebastiana Sadleja , gdzie trakcie zamieci w górskiej chatce spotyka się kilka z pozoru niezwiązanych ze sobą osób: starsza kobieta, bezdomny, biznesmen oraz okoliczny bandzior. Wkrótce wszyscy będą już martwi, a miejscowa policja będzie próbowała dociec, co tak naprawdę wydarzyło się w tym ponurym miejscu.Niedługo później znana polska himalaistka Alicja Kandora przybywa do rodzinnego Międzygorza, by poznać okoliczności śmierci swojej matki, Jadwigi, która podobno popełniła samobójstwo...


W tej książce są dwie płaszczyzny czasowe - z jednej strony obserwujemy wydarzenia "przed", z drugiej - "po". W każdej z nich główne skrzypce grajążni bohaterowie, poznajemy ich emocje, motywy różnych decyzji i zachowań. Dodaje to dodatkowego napiecia, bo czytelnik w jednym momencie zbliża sie do dwóch punktów kilminacyjnych, przez co ciężko się oderwać od lektury. Byłam w stanie poczuć tę specyficzną tęsknotę, w której tkwili bohaterowie - każdy z nich w innym wymiarze. Tak, tęsknota to słowo, które najlepiej opisuje tę książkę. Każdy bohater za czymś/kimś tęskni, a autor genialnie oddaje to w tej historii. Finał - jak dla mnie zaskakujący i jak powiedziałam w pewnym momencie na głos "O k*rwa" to nawet małżonek mój się zainteresował, co czytam. Zakończenie nie podaje wszystkiego na tacy, trzeba samemu wyciągnąć część wniosków, dlatego mieliłam jeszcze tę historię w głowie, mimo faktycznego zakończenia czytania.


Czy jestem na tak? Bardzo. I będę czekać na kolejne książki autora!





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 Zakątek czytelniczy , Blogger