wtorek, 10 maja 2022

Sen o Glajwic - Wojciech dutka

Sen o Glajwic - Wojciech Dutka





Tytuł: Sen o Glajwic
Autor: Wojciech Dutka
Wydawnictwo: Lira
Premiera: 18.04.2022 r.

Moja ocena: 10/10


Sięgacie po książki historyczne? Nie reportaże czy dokumenty, lecz np. kryminały retro albo romanse historyczne?

Ja owszem, niezbyt często, ale lubię taką literaturę. Sen o Glajwic - po opisie - wydał mi się bardzo interesującą książka, dlatego chciałam ją przeczytać. Nie spodziewałam się jednak tego, co doświadczę podczas jej lektury.

Mamy bowiem lato 1932 roku i jeszcze wtedy niemieckie Gleiwitz. Pracę w prestiżowej szkole otrzymuje Martin Weber. Szybko zyskuje sympatię uczniów i dyrektora, ale przez swoje poglądy musi mieć się na baczności. Drugim torem biegnie historia współczesnych Gliwic i Marcina Budrygi, który otrzymuje staż w gliwickiej szkole. Zyskuje popularność wśród uczniów, zdobywając jednocześnie wrogów wśród nauczycieli. Pewnego dnia znika jeden z jego uczniów, a Marcin za wszelką cenę próbuje go znaleźć. Czy mu się uda? To już jest istota Snu o Glajwic.

Piszę ten post w wielkich emocjach. Jestem w szoku, że o tej książce praktycznie się tutaj nie mówi, że nie widzę zdjęć z tą okładką. Ta historia jest wprost wspaniała. Nie potrafię oddać słowami, co we mnie wywołała. Jest wielopłaszczyznowa, porusza wiele aspektów, zmusza wręcz do refleksji, a jednocześnie aż boli. Jestem pod ogromnym wrażeniem, jak autor utkał tę historię i sposobu, w jaki przekazuje w niej wiele prawd, zwykle gorzkich i bolesnych. To rewelacyjne studium - ludzkiej psychiki, filozofii tłumu, koegzystowania ludzi w społeczności, wartości wyznawanych na przestrzeni lat. I zabieg, jaki został tu zastosowany... No nie mam słów, naprawdę. Rzeczywistość wykreowana przez autora tak we mnie wsiąknęła, że aż dziwnie było mi dzisiaj iść do pracy i żyć moim normalnym życiem. Ona naprawdę wsiąka w czytelnika. Uwielbiam tę historię całym sercem i wszystkim będę ją rekomendować!




We współpracy z Wydawnictwem Lira.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 Zakątek czytelniczy , Blogger